(foto: Martine Goulmy)
Ymere is de grootste woningcorporatie van Nederland en verhuurt zo’n 90.000 eenheden in de Metropoolregio Amsterdam, onder andere in zorgcomplexen. Zij schakelden Normec AquaServa in voor het legionellabeheer in deze gebouwen. Roel Collewijn is als vastgoedregisseur bij Ymere verantwoordelijk voor complex onderhoud en de storingsdienst. Hij onderhoudt het contact met Normec AquaServa en is goed te spreken over de samenwerking, die nu al enkele jaren duurt.
Als non-profitorganisatie geeft Ymere het geld dat binnenkomt uit aan de huurders. Dat doen ze onder andere door nieuwbouw en onderhoud. Doelstellingen daarbij zijn een duurzame stad, een betaalbare stad, een dynamische stad en een ongedeelde stad. Kwalitatief goede woningen tegen een redelijke huurprijs zijn het uitgangspunt voor Ymere.
Een belangrijk en verplicht onderdeel van het onderhoud van zorgcomplexen is legionellabestrijding. Voorheen besteedde Ymere dat uit aan kleine bedrijfjes die in de buurt van het desbetreffende gebouw opereerden. Roel geeft aan dat eenduidigheid hierdoor ontbrak: “In Almere deden ze het op de ene manier en in Amsterdam weer op een andere manier. We wilden liever centraliseren en één partij ervoor inschakelen. Daarom hebben we meerdere specialisten gevraagd om eens een pitch te komen houden bij Ymere. Normec AquaServa had daarbij het beste verhaal. Ze brachten het heel enthousiast over. Je merkte meteen dat Normec AquaServa niet in stramienen werkt, maar ons als organisatie wil ontzorgen. Daar waren we naar op zoek. Daarom zijn we samen verder gegaan.”
“De professionaliteit van Normec AquaServa is hun kracht.”
Ymere heeft een kleine duizend medewerkers in dienst, waaronder specialisten in planmatig onderhoud en storingen. Zij krijgen van Normec AquaServa niet alleen advies op het gebied van legionellabestrijding. De dienstverlening gaat veel verder, aldus Roel: “Wij worden volledig ontzorgd op het gebied van legionellabeheer. Denk aan keerklepcontroles, monsternames, dagelijkse spoelrondes, corrigerende maatregelen, maar ook advies naar ons, dus wat we moeten doen in bepaalde situaties. Het is echt een totaalpakket.”
In het begin moesten beide organisaties nog wel even aan elkaar wennen, vertelt Roel. Maar de twee raakten steeds beter op elkaar ingespeeld: “Ook omdat we in verschillende regio’s werken en iedereen iets anders nodig had. De samenwerking loopt inmiddels hartstikke goed, vooral op het gebied van beheer. We blijven wel werken aan het verbeteren van de samenwerking, want we willen bijvoorbeeld ook graag proactief toekomstgericht advies in bepaalde situaties. Daarover zijn we nu in gesprek.”
Ymere is een organisatie die continu in verandering is. Roel merkt dat Normec AquaServa daar heel goed mee om kan gaan: “Onze jaarplannen en doelen veranderen wel eens en dat is nooit een probleem voor de legionellabestrijding. Dat is heel fijn. Er is altijd ruimte voor verbetering en dus hoort verandering erbij. De verwachtingen die Normec AquaServa wekte in de eerste pitch hebben ze zeker in de praktijk waargemaakt. We wilden graag alles goed in beeld hebben op dit gebied en daar hebben zij ons bij geholpen met duidelijke managementrapportages. Nu weten we precies welke complexen risico’s lopen en welke niet. De professionaliteit van Normec AquaServa is hun kracht. Bovendien zijn ze gewoon bereikbaar als je een vraag hebt. Je krijgt altijd antwoord. Mede daardoor is de samenwerking zo goed. Het loopt echt super.”
Stuur uw vraag en contactgegevens naar info-aquaserva@normecgroup.com of gebruik het contactformulier en wij nemen spoedig contact met u op. Liever iemand persoonlijk spreken? Onze medewerkers staan voor u klaar. U kunt ons telefonisch bereiken op: +31 880 062 500.
Wilt u een vrijblijvende offerte aanvragen? Normec AquaServa denkt graag effectief met u mee.